٢٧‏/١٠‏/٢٠٠٧

حرية على الموضة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يمكن عنوان البوست غريب شوية بس اصبروا عليا
وأنا ح أفهمكم ... جاه منين ؟؟؟
ماهو كل حاجة في الدنيا دلوقتي ماشية ع الموضة
واللي مايمشيش ع الموضة والروشنة يبقى حاجة كده ف الخيابة والفلحنة
سبحان الله ... لما كنت في المدرسة كنت بقول امتى أخلص من أيامها
وأروح ع الجامعة !! ... أصلو سمعت إن الناس فيها عقلها بيكبر وتفكيرها بيوسع ..
وكنت بمني نفسي .. إني ح أخلص من تعليقات زميلاتي في الفصل والمدرسة عن ...
ايه اللي انتي لابساه ده ياهايدي ؟؟
إيه تفكيرك المقفل ده ياهايدي ؟
انتي بنت متخلفة ياهايدي .. إيه يعني لما نخرج كلنا كده جروب مع بعض !! نتمشى
ونروح أي كافيه .. ولا حتى نروح سينما
وإيه يعني لما نرجع متأخرين طالما كلنا مع بعض
يابنتي انتي كبرتي .. سيبك من موال بابي ومامي ده
وبعدين يعني ايه لزقتك المنيلة دي مع مامتك
هو لازم تروحي تدلؤيلها كل اللي عملتيه ف المدرسة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يابنتي اكبري .......................
لازم تكون عندك أسرارك وحياتك الخاصة
وبعدين معقول .. بنت طويلة عريضة زيك .. معهاش موبايل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعني ايه مش محتاجاه ؟؟ في بنت ف الدنيا ماتحتاجش موبايل ؟؟؟
أمال الرنات والماسجات اتعملت عشان مين ؟؟
بصراحة وم الآخر كده .... انتي بنت خنيء .. خنييييييييييييء
كنت بسمع كلامهم ومن باب احترام آراء الآخرين ... في البداية
كنت بأناقشهم كتير أوي
ومرات كنت بأتطرق لأسلوب تفكيرهم في محاولات فاشلة
لفهمهم .. أو لتوضيح الأمور وإيجاد نوع من التواصل
وكل نقاش كانوا بيختموه بجملة مافيش غيرها
" يابنتي احنا ف بلد الحرية وف زمن الحرية "
وبرضو فكرت كتير أوي ... ف معنى الجملة دي وماقدرتش أربط بين الحرية وبين اللي بيقولوه أو بيعملوه
ماعلينا
المهم إني كنت بأمني نفسي إن ف الجامعة الموضوع كله ح يختلف ..
لكن للأسف نسيت موضوع مهم جداً .. إن زميلاتي ف المدرسة وف الفصل هما نفسهم أو زيهم اللي
ح يكونوا معايا ف الجامعة ..
واللي زاد الطين بلة .. موال الاختلاط مع الشباب .. وتفسير الطرفين لفكرة الاختلاط دي
بصراحة يعني .. لقيت العملية أنيل بكتير .. للأمانة ومن باب الحياد لقيت أن
الولاد حصلت لهم حالة استسلام غريبة للأمر الواقع ...
ولفكرة أن كل البنات زي بعض .. وان كله رسم ف رسم
دي بترسم الأدب ... ودي بترسم التؤل ... ودي بترسم التدين
ووووووووووووووو
المهم .. طبعاً موال التعليم والغرض من المرواح للجامعة من أصلو مفقود مفقود ياولدي
أو تقدروا تقولوا مدفون .. أو ميت ... أو قتيل ... أو محروق بجاز .... ماعلينا
وطبعاً سمعت نفس التعليقات اللي كنت بسمعها من زميلاتي
بس المرة دي من العيار التقيل ..
آخرهم تعليق عجبني أوي ... واحدة سألتني
هو انتي ياهايدي م سكان قاهرة المعز لدين الله الفاطمي ؟؟؟
يعني عايشة ف القاهرة ؟؟
وكأني بأروح الكلية راكبة جمل
!!!!!
هو انتي جيتي الكلية هنا .. منحة ؟؟
ههههه تبرع يعني من عباد الله الطيبين
وياسلام لما عرفت ان أختي بتدرس ف الـ
GUC...
كانت أكبر مفاجأة ليها وكأنها شافت المعجزة التامنة
...
وبحلئتلي شوية ... وووووو أختك خدتها منحة ؟؟؟
اصلو يعني
معقول انتو يعني .. ولامؤاخذة
بمنظرك الفلح ده .. عندكو فلوس تدخلوها هناك ؟؟
فيعني أنا ولا مؤاخذة ... ومن باب برضو الحرية اللي معلقين فيها
قلت أفهم يعني إيه منظري الفلح ؟؟؟
سألتها كده على استحياء .. خفت لاسمح الله
تتهمني بالغباء .. كمان
بصتلي من فوق لتحت كده .. لا من تحت لفوق
وقالت لي ... يابنتي ..
انتي مش شايفة انتي لابسة ازاي ؟؟؟؟
قلتلها : ازاي ؟؟؟
قالتي : في حد ابن ناس ... ف زمن الحريات والعولمة والانترنت
يلبس لبسك ده
بصراحة وإحقاقاً للحق مافهمتش ايه علاقة لبسي بالحرية والعولمة والانترنت ؟؟؟
بس برضو احقاقاً للحق ... تقدروا تقولوا عليا غبية
لأنو رغم انها تعبت نفسها وشرحتلي ... إلا إني
مازلت
مش
فاهمة
و
.
.
.
عجبي .........................
وتصبحو على خير

هناك ٢٥ تعليقًا:

Coca يقول...

لا بنتي انتي صح والله واحلي حاجه انك بناقشي الموضوع وانتي مقتنعه بنفسك
بصي انا سمعت كلمه ولما فكرت فيها لقيتها صح اوي
"حتي الفوضي ليها نظام"
فعلا لو نتي عايشه في عالم فوضوي شويه نظامه هو الخروج عن النظام ودا اللي بيحصل حوالينا
تحياتي يا جميل

Shower-Mirror يقول...

ازيك يا هايدى

و الله انا مبسوط بيكى قوى و سيبك من اللى حواليكى دول ...


المهم ان الايمان يكون فى القلب مش فى اللبس بس

هو ده كل المطلوب

ان رب العالمين غنى عنك و عن ملابسك ان لم تكونى ثؤمنين به حق الايمان فى قلبك و بظهر الغيب ..

تحياتى

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

نظرا لتميز مدونتكم فقد تمت اضافتها لدليل الصباغ للمدونات
===============================

شاركنا الشعب الأمريكى أحزانه على ضحاياه
فى ذكريات سبتمبر/أيلول الأليمة
لكن دعونا نذكر العالم بالجرائم الأمريكية
التى أرتكبتها الولايات المتحدة الامريكية
ضد أبرياء وأطفال ومدنين

شارك وأدعم فكرة تخصيص يوم 30 أكتوبر يوما للجرائم الأمريكية

ارسم بالرصاص يقول...

كوكا .. أهلاً بيكي نورتي مدونتي
متشكرة أوي على الدعم النفسي ... مع ان كنت متوقعة من خلال قراية سابقة في مدونتك ان يكون ده رأيك .. كل اللي كان نفسي أقوله من خلال البوست ده .. ان طالما الآخرين بيقدسوا حرياتهم وبيعللوا اي تصرف ليهم انهم احرار .. فمن باب أولى انهم يحترموا حريات الآخرين ..

كوكا فعلا حتى الفوضى ليها نظام .. وحتى الحريات ليها حدود

تحياتي ليكي ونورتي

هايدي

ارسم بالرصاص يقول...

أهلا بيك أستاذ شاور

وأنا جداً مبسوطة بزيارتك ودعمك .. وفعلاً مفروض يكون القلب عامر بالإيمان ..

وفعلاً رب العزة في غنى عننا جميعاً لكن احنا اللي محتاجين رضاه .. وأبداً مش ممكن يكون في إنسان سوي إلا ويكون مظهره دليل أو علامة تشير لمخبره
فعلاً اللبس ماهواش شغل الإنسان الشاغل واهتمامه الأوحد ولكن جميل لما يكون مظهره له سمة وطابع الإنسان المسلم اللي رب العزة قال عليه ..

أسأل الله العليّ العظيم أن يثبتنا ويهدينا لما يحب ويرضى

أستاذ شاور متشكرة جداً لزيارتك الجميلة لمدونتي ويسعدني دايماً تكرارها

تحياتي ليك وامنياتي أن تكون بألف خير

هايدي

ارسم بالرصاص يقول...

أستاذ أحمد الصباغ

شكراً جزيلاً على الإضافة

وجاري الاطلاع على موضوع الجرائم الأمريكية والمشاركة فيه

تحياتي لك

هايدي

samo يقول...

انا دى اول زياره ليا

واللى لاحظتوه

انك بتناقشى الموضوع لمجرد النقاش مش للاقناع وخاصه تنك مقتنهع تماما باللى بتوقوليه

وده صفه كتير يحبه انهم يحصلوا عليه


good

ارسم بالرصاص يقول...

سامو أهلا بيك وان شاء الله تدوم زياراتك لمدونتي ..

سعيدة بزيارتك وبتعليقك .. بالفعل أن مقتنعة باللي كتبتو ..

لكن بالطبع الانسان بيسعد لما بيلاقي ناس تشاركو قناعاته دي ..

ع فكرة أنا زرت مدونتك وحاولت أعمل كومنت على موضوعك عن الحزن

لكن للأسف لما جيت ارسلو ماقبلش يترسل مش عارفة ليه ؟

عموماً الموضوع حلو أوي وتساؤلاتك طرحتها بأسلوب جذاب .. وكان نفسي أشارك فيه ..

تحياتي ليك

هايدي

غير معرف يقول...

هايدي .. حلوة صراحتك والأحلى ثقتك ف نفسك واقتناعك باللي بتعمليه

تحية ليكي ياجميلة

يارا

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
شوفى انتى بتعملى اللى بيرضى ضميرك نحيت دينك واهلك وانسانيتك كامراه
ومظنش اللبس بيعلى حد فى دنيته
والتفكير والاخلاق مش مرتبطه اه باللبس
بس مرتبطه بعلاقتنا بربنا كتير
واظن مفيش اجمل ولا احلى العلاقه بين العبد وربه
تحياتى على موضوعك الجميل
بس هو لبسك ماله علشان حد يعترض عليه
ويكلموكى عليه اظن الاحتشام بقه موجود والحجاب والنقاب كمان بكثره
سلااااااااااااااام

الربان يقول...

تحياتي

العولمه و الروشنه...و ما شابه مصطلحات...اريد بها باطل..

كل فرد حر يرتدي ما يرتديه طالما لا يجرح مشاعر الاخرين...الاناقة في البساطة
و النظافة و التناسق...و ليس بما غلا ثمنه من ثياب ..او من سياب علي الموضة التي تفضح أكثر مما تستر...

التفكير السليم المنطقي نعمه من الله الي من احب من عباده... انا اشتري لاني لي حاجة الي الموبايل مثلا....او سيارة لان لي حاجة اليها...

تحياتي و تقديري و ياريت الكثير من شبابنا يعي و ينتهج مثل هذا التفكير العقلاني المنطقي...

فضفضاتي يقول...

بوست جميل يا هايدى ، وبعدين عادى أنا شاب وساعة ماكنت فى مرحلة الجامعه كنت زى حضرتك كده وكنت باحس من اللى حوليا إنى مرتكب جريمه بس عادى أنا كده ومبسوط بكده وحتى لما أتغيرت بس بعد ما أتخرجت ب 6 سنين نفسى أرجع لآسر بتاع زمان تانى.
برافو عليكى وخليكى زى مانتى ويقولو مقفله خنيئه متخلفه خليهم يولعوا بجاز بس انتى كده الصح.
سلام يا أستاذه
آسر الشاملى

غير معرف يقول...

ازيك يادودو عاملة ايه

ياحبيبتى سيبك من كل اللي حواليكى طالما انتى عارفة انك صح

اللي مقتنعة بيه وحاسة انه يرضى ربنا اعمليه وانا عارفة انك بنوتة امورة وبتخاف اوي من ربنا

سلام يادى

سمراء

غير معرف يقول...

هايدي ازيك عاملة ايه

فعلا ياحبوبة اعملى زي ماسمراء بتقولك

بعدين كفاية ان عندك اصحاب زينا بيموتو فيكى ولا انتى شايفة غير كده ؟

تحياتي لأطيب بنوتة عرفتها

سحر

ارسم بالرصاص يقول...

يارا أشكرك على وجودك الدائم ومتابعتك ودعمك

وربنا مايحرمنيش منك ولا من كلامك الجميل ده

تحياتي .. هايدي

ارسم بالرصاص يقول...

احساس لسه حي

اهلاً وسهلاً بيك ف مدونتي وسعيدة جداً بزيارتك

بالفعل انتشر الحجاب والنقاب لكن رغم انتشاره مازال غير مرحب بيه عند ناس كتير ... ووأمي واحدة من النساءاللي أنعم ربنا عليهم بالنقاب واللي بفتخر بيها جدا .. واعتبرها فخر لكل بنت ان يكون عنده أم زي أمي ...

لبسي مش القضية ف حد ذاته وإنما أنا بناقش رفض الناس للصح ومهاجمته ليه واعتباره شيء مبالغ فيه ... والكيل بمكيالين .. مكيال أنا صح طالما أنا ع الموضة ولي مطلق الحرية إني أنعم بحريتي وإن آرائي تحترم من باب احترام الحريات

ومن جهة أخرى ألفظ اللي مش ع الموضة وانتقدوا بمنتهى التهجم وأسحب منه المسمى حرية ومش من حقو ان حريته تحترم لمجرد انه بيخالف الموضة ..


احساس لسه حي .. متشكرة جدا لزيارتك وع فكرة أنا زرت مدونتك احساس لسه حي والتانية احساس برضو حي ... وأكيد ح تكون لي مشاركة وابداء رأي لو سمحتلي طبعاً ..

وتحياتي ليك ودعواتي لك بالتوفيق


هايدي

ارسم بالرصاص يقول...

أستاذ آسر نورت البوست ومتشكرة أوي على دعمك وكلامك الجميل ..

لكن هو الانسان مع السنين بيتغير لدرجة انه يتمنى يرجع زي زمان ؟؟

ياترى ايه نوع التغيير اللي يخليه يتمنى يرجع ؟؟

استاذ آسر انا فعلا مبسوطة لزيارتك واتمنى تكون دايمة .. وتحياتي وربنا يوفقك

هايدي

ارسم بالرصاص يقول...

سمراء أهلا بيك ياحبيبتي ازيك عاملة ايه جميلة زيارة الحلوة دي بجمال روحك ... انتي عارفة اني مقتنعة بيا كده واني بفضل الله تعالى مش ناوية اتغير غلا لو كان تغيير للاحسن ويرضي رب العالمين ..

نورتيني ياسمراء وياريت اشوفك قريب

تحياتي ليك وجزاك الله كل خير

هايدي

ارسم بالرصاص يقول...

سحورة أهلا بيك منورة حبيبتي .. كويس انك عرفتي تدخلى ع البلوج بتاعي ..

متشكرة اوي على مشاركتك وانتي عارفة اني حابة شكلي وربنا يثبتنا جميعا يارب

وجزاك اللع عني كل خير

هايدي

ارسم بالرصاص يقول...

الربان .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا اسفة جدا والله انا كتبت رد بس مش عارفة ايه اللي حصل ليه ماظهرش

عموماً انا بكرر أسفي .. ومتشكرة جدا على زيارتك الجميلة دي

وبالفعل احنا مفروض نفكر تفكير عقلاني .. اللي احتاجه اجيبه

وفعلا العبرة ف مظهر الانسان ببساطته وتوافقه مع الشريعة مافيش مانع اني اوافق الموضة شرط ماتعترضش احكام شريعني

نورت ياربان ودايما تسعدني زيارتك


تحياتي ليك وجزاك الله خير

هايدي

فضفضاتي يقول...

هايدى
السنين ممكن تغير كتير جدا فى الانسان وايه نوع التغيير اللى يخلى الانسان يتمنى انه يرجع؟ إنه يتغير للأسوأ ، انه كان طيب فالناس افتكرته عبيط بس هو مش كده ولما أثبتلهم كده إكتشف إنه غلطان وكان يتمنى يفضل طيب حتى لو الناس إفتكرته عبيط.
تحياتى وبجد ربنا يوفقك ، وبلوج رائع جدا
آسر الشاملى

ارسم بالرصاص يقول...

أستاذ آسر .. متشكرة جدا لعودتك مرة تانية والله انا لسه شايفة ردك دلوقتي .. شكرا جدا انك رجعت تكمل النقاش وتعرف .. انا استفدت كتير اوي من ردك .. و ح اخد بالي كويس اوي اني مااسعاش للتغير الا للأحسن ان شاء الله .. لان فعلا الانسان لما بينزلق في دوامة التغيير نحو الأسوء حتى لو كان ف نظر الناس للاحسن بيكون صعب جدا عليه يرجع زي ماكان ..

تحياتي ليك اسناذ آسر ويشرفني دايما زيارتك لمدونتي ورأيك في اللي بعرضو فيها شرف ليا

أشكرك .. هايدي

Moustafa` يقول...

ياهوووه..لأ بجد البوست ده قشطه
انتى فعلا رسمتى صوره لكتير من البنات الى بتاعانى
وللأسف الشباب برده بيعانوا
وكأن يا ستى الحريه نزلت مع التخفيف
التخفيف ف العباده وف اللبس وف كل شئ
يا جماعه مافيش علاقه بين الحريه والقلع
لا مؤاخذه يعنى
بس الواحد ساعات بيشوف مناظر
ابسط حاجه بيعملها يتف طبعا جوه نفسها حفاظا على مشاعر اللى قدامه
وكمان بمزيج من الحسره والاحتقار يبلع تفته
ونماذج تانيه
فلح فعلا
على حد تعبيرهم
هى اللى بتنول الاحترام والتقدير
وبيبقوا من عائلات وناس نظيفه
بس العولمه لم تطغى عليهما
اثبتى فإنكى على الحق
(ولولا ان ثبتناك لقد كدت تركن إليهم شيئا قليلا..إذا لأذقناك ضعف الحياه وضعف الممات)الكلام لحبيبى وحبيبك المصطفى صلوات الله وتسليماته عليه
بجد استمرى
وعجبنى جدا اسلوبك الحوارى
وانك مش اسفنجه بتمتصى الشبهات والشهوات
لا انتى بتسمعيها وبابتسامه ساخره وبلاهه متصنعه بتفرسى اللى قدامك
وتبينيله خطاه
ربنا معاااكى
سلاموو
وبكرر تانى بوست حلو والله
وبتلقائيه جميله جدا

ارسم بالرصاص يقول...

sagittarus السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حلوة كمان تعليقاتك بتلقائية ..

فعلا ربنا يثبتا جميعا .. انا فعلا مقتنعة باللي انا فيه .. اما عن هدوئي ف التعامل مع الآخر وخاصة لو هاجمني دي نصيحة ماما .. دائما تقولي اوعي تردي على انفعالات حد ومهاتراته ولا ح تكوني متله تماما .. واوعي تنفعلي على حد لانك ح تكوني واجهة سيئة لدينك ..

وبرضو انا مقتنعة بكلامها ..

عموما اشكرك جزيل الشكر وجزاك الله كل خير .. تحياتي ليك .. هايدي

Lobna Ahmed Nour يقول...

انا بحيكي جدا على المدونة الجميلة بتاعتك
و بالنسبة للحرية

فالحرية فعلا انك تكوني مقتنعة باللي بتعمليه و تعيشي حياتك صح

طول ما انتي بتفكري كدة هتفضلي حرة ان شاء الله

ومش مهم كلام الناس

تحياتي